۱۳۸۷ تیر ۲۵, سه‌شنبه

ماهیگیری سوریها از آب گل آلود ایران و توتال

رویترز/ بشاراسد: توتال در گذشته در سوریه حضور داشته است؛ ما از مدیریت این شرکت دعوت کرده ایم و آنها نیز به سرمایه گذاری در سوریه علاقه مند هستند.
تنها 2 روز بعد از آنکه شرکت توتال فرانسه همکاری خود را در پروژه پارس جنوبی پایان داد بشار اسد از این شرکت برای همکاری و سرمایه گذاری در سوریه دعوت به عمل آورد. به طور حتم تا امروز خبر خروج توتال از ایران به گوش رئیس جمهور سوریه رسید و با وجود اینکه می دانست تصمیم توتال در نتیجه تحریم های سیاسی غرب علیه ایران بود با این حال بی آنکه شرایط ایران را در مقابل شرکت فرانسوی در نظر بگیرد از آنها دعوت به همکاری کرد.
تغییر رفتار اسد و سیاست های سوریه به این دعوت خلاصه نمی شود.
تماس های پشت پرده برای از سرگیری مذاکرات صلح اسرائیل و سوریه که از فوریه سال ۲۰۰۷ در جریان سفر اولمرت به ترکیه آغاز شد چیزی نبود جز به رسمیت شناختن اسرائیل. بعد از آنکه پارلمان اسرائیل پیشنهادی را تصویب کرد که دولت کنونی یا دولت آتی اسرائیل موظف شد برای باز پس دادن بلندی های جولان به سوریه و امضای توافقنامه در این زمینه همه پرسی برگزار کند مواضع سوریه نسبت به تهران دگرگون شد.اگر چه به ظاهر اسد قطع رابطه سوریه با تهران را قبول نکرد اما در عمل قولهایی که در مورد بلندیهای جولان به او داده شد سیاست سوریه را به دوری از تهران واداشت.
بعد از آن نیز رسانه های غربی اعلام کردند حضور بشاراسد، در نشست پاریس چشمگیر بود. وی که با اعتماد به نفس کامل وارد صحنه‌ دیپلماسی جهانی شده است، جای تردید باقی نگذاشت که بدون سوریه، منازعه‌ی خاورمیانه قابل حل نیست
اشپیگل آلمان/ اسد: سوریه خواهان صلح با اسرائیل است و از مداخله آمریکا در منطقه استقبال می‌کند.
خبرگزاری فرانسه /سومین دور مذاکرات سوریه و اسرائیل برگزار شد
رادیو اسرائیل/ تلاویو خواستار سفر بشار اسد به اسرائیل شد
بی بی سی/ بشار اسد تاکید کرد که به رغم روابط نزدیکش با حکومت ایران، وی با دیدگاه‌های محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی درباره محو اسرائیل از روی نقشه جهان، هم عقیده نیست.
دویچه وله آلمان/ اتحادیه‌ مدیترانه و بازگشت سوریه به صحنه‌ی سیاست جهانی
خبرگزاری فرانسه/ بشاراسد: در ظرف شش ماه اسرائیل و سوریه می توانند با هم به صلح برسند
رادیو اسرائیل/ شیمون پرز طی نامه ای که توسط سارکوزی ‌رئیس جمهور فرانسه به بشار اسد تحویل داد خواست تا برای سفر بشار اسد رئیس جمهوری سوریه به مناطق اشغالی میانجی گری کند.
فیگارو/ بشار اسد: دمشق و تل آويو به دنبال يافتن زمينه هاي مشترک براي مذاکرات مستقيم هستند ولي در اتبدا آنها بايد کشور مناسبي را براي ميانجي گري پيدا کنند.
چراغ سبزهای اسرائیل و کشورهای اروپایی (فرانسه، ترکیه و آلمان) و سکوت نشان از رضایت کشورهای عربی منطقه سبب شده است تا سوریه برای دوری از تهران و برقراری رابطه با اسرائیل تلاش بیشتری از خود نشان دهد. حمایت غربی ها از سوریه سبب شده است تا فعلا بشاراسد خود را سوار بر امواج رویایی مدیترانه داند، بی خبر ازآنکه حمایت های فعلی غرب از دمشق بیش از آنکه برای کمک به بهبود شرایط آنها در منطقه باشد اهرم فشار برای به انزوا کشیدن ایران است.
حکومت سوریه سالیان سال است که از سوی مجامع غربی ترد شده است، گرایش های اخیر اسد به برقراری رابطه صلح با اسرائیل فرصت مناسبی را برای سوریه فراهم ساخته تا خود را از پستوی انزوا خارج سازد و تا حدی نیز امتیازیاتی را از اسرائیل بگیرد. سیاست غرب و اسرائیل نیز بر مبنای القای این پیام به بشار اسد است که او می تواند قهرمان جهان عرب نام گیرد و از هر طریق ممکن او را به ادامه گام برداشتن در این مسیر با تبلیغات گسترده تشویق می کنند تا او را راحتتر پای میز مذاکره بنشاند به طوری که پرز رئیس جمهور اسرائیل گفت که انتظار دارد اسد اقدامی شبیه انور سادات رئیس جمهور سابق مصر انجام دهد.
شاید اسد حمایت های و پشتیبانی سیاسی و اقتصادی ایران در طول سالهای گذشته را فراموش کرده باشد. اما اسد فراموش نکند که او و پدرش سالهاست که بر سرخان بی دریغ سفره ملت ایران نشسته اند و جمهوری اسلامی برادروار و بی منت آنان را زیر چتر خود جای داده است اما او بی آنکه شرایط جمهوری اسلامی را در منطقه در نظر بگیرد خودخواهانه به توتال پیشنهاد همکاری و سرمایه گذاری در سوریه را می دهد!