۱۳۸۷ تیر ۱۴, جمعه

آقایان نفتی در التهاب

پس از آنکه طرح تحریم صادرات و فروش بنزین به ایران در کنگره نمایندگان آمریکا به جریان افتاد واکنش های مختلفی را در محافل خارجی و داخلی به دنبال داشت. برخی کارشناسان معتقد بودند که به جریان افتادن چنین طرحی در این زمان دور شدن ایران از پای میز مذاکرات بر سر بسته پیشنهادی غرب را به دنبال دارد و برخی دیگر از صاحب نظران طرح چنین پیشنهادی را در ادامه سیاست های چماق و هویج آمریکا می دانند که در مقابل پیشنهاد بازگشایی دفتر حافظ منافع واشنگتن در تهران به جریان افتاد.
اما آنچه که در محافل داخلی پس از اما و اگرهای اجرای تحریم بنزین به وجود آمد به نوعی با التهاب ناشی از رخداد احتمالی تحریم فروش بنزین به ایران بود.
حجت ا... غنیمی فرد مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران ضمن بی تاثیر خواندن تحریم های آمریکا اظهار کرد " بنزین مورد نیاز کشور را از طریق واردات و توسط شرکت ها و پالایشگاه های غیر آمریکایی تامین می کنیم؛ اما چند ساعت بعد نوذری وزیر نفت از عملیاتی ساختن طرح ملی خبر می دهد که ظرف 48 ساعت بنزین مورد نیاز داخل را تامین می کند! نوذری در جواب خبرنگاری که از او درباره علت عدم اجرای چنین طرحی تا امروز ، جواب می دهد:" در حال حاضر مشغول تامین دیگر فرآورده های سوختی مورد نیاز هستیم و بنزین را از طریق بازار آزاد تامین می کنیم و نیازی به اجرای طرح فوق نیست". این در حالیست که پیش تر و قبل از صحبت های آقایان نفتی، موسی الرضا ثروتی نماینده اصول گرا و عضو کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد:" مجلس هشتم به متمم بیش از 7 میلیارد دلاری واردات بنزین رای نخواهد داد."